З проблемою реєстрації в Україні дітей, які народилися на тимчасово окупованій території АР Крим, зіткнулися сотні українських громадян.
На сьогодні законодавством України не визначений порядок реєстрації новонароджених дітей на території окупованого Криму. Це створює безліч проблем батькам, які зберегли громадянство України та намагаються отримати свідоцтво про народження, для того щоб у дитини також було громадянство України, що призводить до порушення та обмеження прав громадян, які виявилися “заручниками ситуації”.
Основні труднощі полягають у тому, що батькам новонароджених дітей видають медичну довідку в одному екземплярі з пологового будинку за процедурою та згідно із законодавством Російської Федерації, а згідно з ст.9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» будь-який акт (рішення, документ), виданий незаконними органами та/або посадовими особами, є недійсним і таким, що не створює правових наслідків. Тому українські органи РАЦС не визнають отримані батьками документи та відмовляють у видачі свідоцтва про народження дитини.
Тимчасово окупована територія України є невід’ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Закон закріплює за державою обов’язок вживати всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території. Тому таке важливе питання має обов’язково бути вирішено на законодавчому рівні і передбачати чіткий механізм реалізації громадянами своїх прав.
Оскільки особливого порядку реєстрації в Україні новонароджених на території Криму дітей законодавством не передбачено, а на практиці громадяни зустрічаються із проблемами на кордоні та в реєстраційних органах, то найбільш оптимальним шляхом вирішення цієї проблеми буде звернення в судові органи з урахуванням наступного.
Згідно з п.3 Правил державної реєстрації актів громадянського стану в Україні від 18.10.2000 № 52/5, у зв’язку з неможливістю виконувати повноваження відділами державної реєстрації актів цивільного стану Автономної Республіки Крим та міста Севастополя на тимчасово окупованих територіях проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання за заявами громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України, здійснюються відділами державної реєстрації актів цивільного стану за межами цієї території.
За заявами громадян України, які переселилися з тимчасово окупованої території України, державну реєстрацію актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання здійснюють відділи державної реєстрації актів цивільного стану за місцем звернення заявника.
Підставами для державної реєстрації народження є:
- медичне свідоцтво про народження форми № 103/о,
- медичне свідоцтво про народження, медична довідка про перебування дитини під наглядом лікувального закладу. Ці документи подаються для державної реєстрації народження дитини, яка досягла одного року і більше;
- акт, складений відповідними посадовими особами (капітаном судна, командиром, начальником потягу тощо) за участю двох свідків і лікаря або фельдшера (якщо лікар або фельдшер були на транспортному засобі), у випадку народження дитини на морському, річковому, повітряному судні, у потязі або в іншому транспортному засобі.
- лікарське свідоцтво про перинатальну смерть форми № 106-2/0, у разі мертвонародження.
Ці документи подаються до органу державної реєстрації актів цивільного стану, де реєструється народження.
Проте на території АР Крим, як вже було зазначено, окупаційною владою всі документи видаються виключно згідно законодавства Російської Федерації, тому необхідно керуватися пунктом 2 глави 1 розділу ІІІ Правил, де вказано, що при відсутності підстав для державної реєстрації народження, визначених у цьому пункті (див. п. а-г), державна реєстрація народження провадиться на підставі рішення суду про встановлення факту народження даною жінкою.
В даному випадку необхідно звернутися із заявою до суду в порядку окремого провадження для встановлення фактів, що мають юридичне значення, а саме факту народження дитини, згідно з розділом IV Цивільного процесуального кодексу України (далі – ЦПК).
Заявником може бути як подружжя, так і один із батьків. Відповідно до ст.38 ЦПК України, заявники та інші заінтересовані особи в справах окремого провадження (крім справ про усиновлення) можуть брати участь у цивільній справі особисто або через представника.
Звертатися до суду необхідно із заявою, в якій має бути зазначено:
- який факт заявник просить встановити та з якою метою;
- причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт;
- докази, що підтверджують факт.
Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів. Тому отримане рішення суду є підставою для видачі свідоцтва про народження в реєстраційних органах України.
Аналізуючи судову практику, можна дійти до висновку, що суд переважно задовольняє заяви в даній категорії справ. Так, наприклад, своїм рішенням Черкаський районний суд Черкаської області задовольнив заяву про встановлення факту народження дитини на території України, яка фактично народилася на території окупованого Криму, обґрунтувавши своє рішення тим, що факт народження підтверджується наступними доказами: копія свідоцтва про шлюб подружжя, копія медичного свідоцтва про народження дитини, копія свідоцтва про народження дитини в м.Севастополі, Російської Федерації (акт встановлено судом недійсним та таким, що не створює правових наслідків).
Аналогічну справу розглядав Житомирський районний суд Житомирської області, де зазначалося, що батькам було видано недійсне за законодавством України свідоцтво про народження дитини в м.Ялта, Республіки Крим, Російської Федерації, після чого батьки звернулися до реєстраційних органів України із проханням обміняти свідоцтво про народження дитини, однак їм було відмовлено в зв’язку з відсутністю передбаченої законодавством України процедури обміну свідоцтв. Суд задовольнив заяву та вирішив, що відсутність процедури обміну свідоцтва про народження дитини народженої на тимчасово окупованій території України і де факто виданого іншою державою – Російською Федерацією, не може бути перешкодою для реєстрації дитини органами України, як народженої від громадян України, хоча і на території тимчасово окупованого Криму.
Отже, в даному випадку необхідно звертатися в суд із заявою про встановлення факту народження та пред’явити усі документи, які свідчать про народження дитини. Після отримання рішення суду необхідно звертатися в органи державної реєстрації актів цивільного стану для отримання свідоцтва про народження. Звертатися можна в відділи державної реєстрації будь-якої області та району, оскільки реєстрації цивільного стану осіб, які проживають на території тимчасово окупованій АР Крим, здійснюється за місцем звернення заявника.
Наразі розроблені зміни до законодавства, які передбачають спрощення процедури легалізації документів для осіб, які проживають на території Криму, в тому числі пов’язаних із реєстрацією новонароджених дітей. В такому разі суд зобов’язаний буде протягом 24 годин розглянути вищезазначену заяву та прийняти рішення, яке негайно набирає чинності та є підставою для отримання свідоцтва про народження дитини в реєстраційних органах. У разі ухвалення таких змін, відбудеться значне спрощення процедури отримання свідоцтва про народження, що допоможе нашим співвітчизникам захистити свої права у найкоротший час.
Статтю розміщено на сайті видання”ЮРИСТ І ЗАКОН”
Бучко Олександра,
Юрист, АК “Маршаллєр і Партнери”